[Tidigare debattartiklar]

Så vill vi bli citerade:
Sandström H. Kostens folat och kobalamin - bättre kost, sämre kognition [debatt]. Rondellen 2005; 23. URL: http://www.rondellen.net

Kostens folat och kobalamin
- bättre kost, sämre kognition

Redaktionellt förord

Aldrig förr har så många ätit så rätt och blivit så gamla och dåliga. Denna vemodiga paradox har blivit föremål för en studie som kommenteras av docent Herbert Sandström, distriktsläkare och lektor vid Familjemeicinska Institutionen, Umeå Universitet. Tidigare inlägg i den här serien har skrivits av Lena Strålsjö (evaluation15_swe.htm) och Karin Björkegen (publisher19_swe.htm).

Aktuell artikel

Morris MC, Evans DA, Bienias JL, Tangney CC, Hebert LE, Scherr PA, Schneider JA. Dietary folate and vitamin B12 intake and cognitive decline among community-dwelling older persons.
Arch Neurol. 2005 Apr;62(4):641-5.

Bakgrund

Intresset för relationen mellan vitamin B12 - folat och neurodegenerativa sjukdomar har ökat under senare år. Förutom att det är väl belagt att uttalad brist på vitamin B12 leder till neurologiska symtom, har man i flera tvärsnittsstudier kunnat observera att även en måttlig sänkning av serumnivåerna av folat och vitamin B12 är negativt för den kognitiva förmågan. Vidare är det känt att förhöjda värden av homocystein, som kan vara ett uttryck för brist på folat och vitamin B12, möjligen också kan vara associerat med demenssjukdom. Dessa iakttagelser samt att bristande folatintag visats sig öka förekomsten av ryggmärgsbråck ledde till att Amerikanska Livsmedelsverket 1998 föreslog folat-berikning av spannmål.

Aktuell studie

Syftet med den aktuella studien från Chicago var att undersöka eventuellt samband mellan intag av folat och vitamin B12 via födan och kognitiv nedsättning under en period av 6 år. Kognitiv förmåga mättes vid studiestart, samt efter 3 och 6 år. Dietärt intag av folat och vitamin B12 samt eventuellt vitaminsupplement under senaste året mättes genom kostenkäter.

3718 patienter över 65 år ingick i studien som var en del av Chicago Health and Aging Project (CHAP), medelåldern vid studiestart var 74 år.

Vid baseline hade personer med högt intag av folat en mera gynnsam riskprofil beträffande kognitiv nedsättning, högre utbildning, bättre kognitiv funktion och högre konsumtion av vitamin E och C. Högkonsumenterna av folat hade också en i mindre omfattning tidigare hjärt- kärl händelse eller hypertoni.

Något överraskande för forskargruppen fann man efter justering för andra riskfaktorer att högt dietärt folatintag var associerat med snabbare försämring av den kognitiva förmågan. Den kognitiva nedsättningen i den högsta kvintilen (median 742 µg/d) var mer än dubbelt så uttalad som i den lägsta (median 186 µg/d) efter justering för ålder, demografiska faktorer, utbildning och vitaminintag. Samtidigt fann man i den äldsta gruppen att personer med högt intag av vitamin B12 hade en långsammare försämring av kognitiv förmåga.

Bedömning

Denna artikel rapporterar oväntat att högt folatintag i en äldre population var associerat med försämrad kognitiv förmåga. En svaghet med denna studie som även kommenteras av författarna är att folatintaget baseras enbart på kostenkäter utan kännedom om serumkoncentrationerna av folat, B12 eller dess bristmarkörer som ex. homocystein. Forskarna diskuterar själva möjligheten att ett högt folatintag skulle kunna maskera en B12 brist hos dem som fick försämrad kognitiv funktion. Detta har ju även av vissa befarats som en tänkbar effekt av allmän folatberikning.

Resultaten är intressanta men det bör påpekas att den kognitiva nedsättningen framträdde huvudsakligen i den högsta kvintilen av självrapporterat folatintag, den grupp som vid baseline också hade högst kognitiv förmåga, och minskningen var förhållandevis liten i absoluta tal.

Herbert Sandström


Publicerat 2005-06-30