Så vill vi bli citerade:
Liedholm H. Långvarig sänkning av homocystein – inget skydd efter hjärtinfarkt [debatt]. Rondellen 2010; 30. URL:
http://www.rondellen.net

 

Långvarig sänkning av homocystein

Inget skydd efter hjärtinfarkt
 

Redaktionell bakgrund

En omfattande och långvarig klinisk studie, kontrollerad enligt konstens regler, kunde inte påvisa någon gynnsam effekt av folsyra och vitamin B12 hos patienter som överlevt hjärtinfarkt (1). Å andra sidan kunde man inte heller påvisa ogynnsamma effekter av vitaminbehandlingen (jfr 2). Den nya studien analyseras och kommenteras av docent Hans Liedholm, som bevakat problemområdet mer än ett decennium (jfr 3). Bild: Urtica dioica L. (foto: Gunnel Torbjörnsson).


Inledning

Homocysteinnivån är associerad med kardiovaskulär sjukdom men det är osäkert om förhållandet är kausalt. Frågan har diskuterats flera gånger tidigare. Nu har en mycket stor studie publicerats i Journal of the American Medical Association (1). Den skulle kunna ge ett svar på förhållandet mellan homocysteinsänkning och kardiovaskulära sjukdomar.

Titel i översättning var ”Effekt på mortalitet och svår sjuklighet av homocysteinsänkande behandling med folsyra plus vitamin B12 jämfört med placebo hos patienter som överlevt hjärtinfarkt. En randomiserad studie”.

 

Uppläggning

Studien, som hade fått namnet SEARCH, var en randomiserad, kontrollerad studie (RCT) och också en delstudie där man jämförde blodfettssänkaren simvastatin (80 mg/dag) med en lägre dos (20 mg/dag) samtidigt som patienterna dubbelblint behandlades med folsyra och vitamin B12 eller placebo. Behandlingen bestod i en daglig dos av 2 mg folsyra plus 1 mg vitamin B12 med matchande placebo.

Initialt inbjöds 83 237 lämpliga män och kvinnor i åldrarna 18 till 80 år. Efter sedvanlig bedömning utifrån inklusionskriterier och exklusionskriterier randomiserades 12 064 personer. Studien genomfördes på 88 sjukhus i Storbritannien mellan åren 1998 och 2008. Behandlingstiden var i genomsnitt 6,7 år.
 

Resultat

Homocysteinvärdet sjönk i medeltal med 3,8 mikromol/L (28 %) medan större kardiovaskulära händelser (kardiovaskulär död, hjärtinfarkt, koronar och annan revaskularisering, fatal och icke fatal stroke) inträffade i den vitaminbehandlade gruppen med 25,5 % och placebogruppen med 24,8 % (ej signifikant). Dödsfall av andra orsaker eller cancerincidens skilde sig inte heller mellan grupperna.
 

Slutsatser

Frågan om effekter av folsyra mot kardiovaskulär sjukdom kan nog anses vara slutgiltigt belyst. Frågan om åtgärder mot kardiovaskulär sjukdom övergår till de klassiska frågorna om läkemedelsbehandling (ASA, statiner, blodtryckssänkning) vid sidan av livsstilsförändringar.

 

Hans Liedholm

E-post: hans.liedholm@med.lu.se

Referenser

  1. The SEARCH study (Study of the Effectiveness of Additional Reductions in Cholesterol and Homocysteine (SEARCH) Colloborative Group. Effects of homocysteine lowering with folic acid plus vitamin B12 vs. placebo  on mortality and major morbidity in myocardial infarction survirors. A randomized traial. JAMA 2010; 303(24):2486-2494 (doi:10.1001/jama.2010.840)

  2.  Lökk J. Folsyra i fokus – vitamin B12, folsyra och cancer [ledare]. Rondellen 2010; 30. URL: http://www.rondellen.net/publisher30_swe.htm

  3. Liedholm H. Clinical effects of overfilling – vitamin B12 and folate repletion in non-deficient elderly [debate]. Rondel 2007; 27. URL: http://www.rondellen.net/debate27_eng.htm

 


Publicerat 2010-11-03